Wij hebben het genoegen u hierbij uit te nodigen voor onze aanstaande jubileumreis. Dit jaar, waarin SSM Retail Platform 50 jaar bestaat, is gekozen voor weer een bijzondere bestemming: Seoul! De reis vindt plaats van maandag(avond) 12 tot en met zondag(morgen) 18 mei 2025.
Seoul is de hoofdstad van Zuid-Korea en de grootste stad van het land. In deze enorme metropolis ontmoeten moderne hoogbouw, auto’s en (K-)popcultuur de Boeddha-tempels, paleizen en straatmarkten van weleer. Seoul telt circa 10 miljoen inwoners en de metropolis als totaal circa 25 miljoen, circa 50% van de totale bevolking van Zuid-Korea. De stad is hiermee de 5e grootste metropolis van de wereld. Het gebied is met 494 inwoners per vierkante kilometer zeer dichtbevolkt en ruim twee keer zo druk als bijvoorbeeld New York City. Na Tokyo, New York en Los Angeles is Seoul de 4e grootste economische metropool ter wereld. In slechts drie decennia heeft de stad zich ontwikkeld tot een leidende en snelgroeiende wereldstad. Dit fenomeen wordt ook wel ‘The miracle on the Han river’ genoemd. Het bruto nationaal product bedraagt ruim 845 miljard en Seoul huisvest onder andere de hoofdkantoren van multinationals als Samsung, LG, Hyundai, Kia en SK Group. Het moderne Seoul loopt voorop op het gebied van transport en openbaar vervoer. De internationale luchthaven Incheon wordt door velen gezien als de beste luchthaven ter wereld, terwijl het metronetwerk na Hongkong het 2e beste in de wereld is. Jaarlijks trekt de stad ruim 10 miljoen bezoekers, waarmee het de 10e meest populaire bestemming ter wereld is.
Ook op ons vakgebied is Seoul spraakmakend. Het winkelaanbod in de 25 administratieve districten is enorm, met alleen al in Dongdaemun ruim 26 winkelcentra en 30.000 winkels. Daarnaast hebben de Zuid-Koreanen een grote voorliefde voor food. Ook op dit gebied is het aanbod gigantisch, waaronder een veelheid aan streetfood en de populaire Korean BBQ-restaurants. Het is echter niet alleen het aanbod in termen van kwantiteit dat indruk maakt. Op het gebied van retail innovatie is Seoul ver, heel ver. Gedreven door de toenemende invloed van streetwear en lifestyle en fashion merken kan Seoul zelfs worden gezien als marktleider op het gebied van innovatie. Retailers in Seoul vinden fysieke winkels opnieuw uit, met een sterke focus op merkbeleving en waar het veel meer draait om het creëren en cultiveren van waardevolle (en Instagram-waardige) ontmoetingsplekken en -momenten dan om het verkopen van producten. Dat hierbij ook veel technologie wordt ingezet moge duidelijk zijn. Seoul is het nieuwe ‘Mekka’ op ons vakgebied en om die reden dan ook een logische keuze. Een unieke en niet te missen kans om te zien, te voelen en te beleven in welke richting de fysieke winkelomgeving zich ontwikkelt.
Programma
Tijdens deze studiereis maken wij door middel van marktanalyses, project- en bedrijfspresentaties en locatiebezoeken kennis met de retail- en retailvastgoedmarkt in Seoul. Het definitieve programma wordt in de komende tijd verder uitgewerkt en vastgesteld. Hoe dan ook zal sprake zijn van een grote diversiteit en zal de focus zeer sterk gericht zijn op retail innovatie. De te bezoeken stadsdelen betreffen in elk geval het beroemde ‘retail-walhalla’ Myeongdong, het al genoemde Dongdaemun, het bruisende Gangnam (‘Gangnam Style’) en de jonge en tevens uitgaanswijken Hongdae en Itaewon. Van het traditionele Gwangjang Market tot het nieuwste en state-of-the-art shopping centre The Hyundai Seoul. En alles daar tussenin. Uiteraard zal als altijd ook ruim aandacht zijn voor cultuur en is er voldoende ruimte voor netwerkmomenten.
Reisschema
Het reisschema luidt als volgt:
- Maandag 12 mei Amsterdam – Seoul met vlucht KL855, vertrek 21.25 uur en aankomst 16.25 uur (13 mei);
- Zaterdag 17 mei Seoul – Amsterdam met vlucht KL856, vertrek 22.25 uur en aankomst 05.20 uur (op zondag 18 mei).
Kosten
De kosten voor deze studiereis zijn vastgesteld op €3.995 p.p. voor begunstigers en €4.250 p.p. voor niet-begunstigers. In dit bedrag zijn begrepen:
- retourvlucht;
- alle (georganiseerde) vervoer ter plaatse;
- verblijf in Novotel Ambassador Seoul Dongdaemun Hotel;
- alle maaltijden (met uitzondering van de eventuele vrije lunches);
- uitgebreide documentatie;
- reisbegeleiding ter plaatse.
Voor alle deelnemers is standaard een Economy Class ticket geboekt. Mocht u een stoel met extra beenruimte wensen dan kunt u dit verzoek aangeven bij ‘overige voorkeuren/bijzonderheden’ op het aanmeldingsformulier. Frank Braams van GI Travel zal dan contact met u opnemen om de mogelijkheden en extra kosten te bespreken.
Inschrijving
Inschrijving is mogelijk door het versturen van het volledige ingevulde aanmeldingsformulier. Hierbij geldt dat begunstigers van SSM Retail Platform voorrang genieten boven niet-begunstigers. Begunstigers hebben daarbij conform het Huishoudelijk Reglement recht op één gegarandeerde plaats. Ook voor niet-begunstigers geldt in eerste instantie dat wij één deelnemer per bedrijf kunnen accepteren. Deelname van een tweede persoon vanuit een organisatie is mogelijk voorzover er nog plaatsen beschikbaar zijn. Toewijzing geschiedt in dit geval door het bestuur. Het maximale aantal deelnemers bedraagt dit jaar vooralsnog 35.
Mede gelet op de kritische annuleringvoorwaarden die door KLM en het hotel worden gehanteerd adviseren wij u om zich zo snel mogelijk en uiterlijk voor 1 maart aanstaande aan te melden. Tot die datum kunnen wij de 35 gereserveerde plaatsen en het aangeboden tarief garanderen. Inschrijvingen na deze datum zullen opnieuw moeten worden aangevraagd, waarbij de beschikbaarheid en de alsdan geldende tarieven onzeker zijn.
Wij kunnen u ervan verzekeren dat wij opnieuw en buitengewoon leerzame en inspirerende studiereis zullen samenstellen, geheel en al in de vertrouwde stijl die u van SSM Retail Platform gewend bent.
Wij zien uw reactie met zeer veel belangstelling tegemoet.
Met vriendelijke groet,
SSM Retail Platform
Jack de Vreede
Algemeen Secretaris